Kan Kahoot! bedre læringspotensialet til studenter?

Vi har alle lest bok etter bok for å lære noe nytt, men har en følelse av at man ikke sitter igjen med like mye kunnskap som man skulle tro etter en ferdig lest bok. Vi alle lærer forskjellig, noen kan lese en bok og huske mye av det en har lest, likevel er det mange av oss som trenger repetisjon og øvelser for å huske. Kahoot! er en bedrift som har satt søkelys på hvordan man kan lære på en bedre og en mer morsommere måte.

Spørsmålene jeg vil ta for meg i dette innlegget er hva Kahoot! er, hvordan de kan senke transaksjonskostnadene deres, og kan Kahoot! bidra til en morsommere og bedre læring for studenter?

Hva er kahoot! og mening bak deres plattform?

Kahoot! er en digital plattform hvor brukere fra hele verden har mulighet til å quize seg frem til læring. Plattformen er en gratis tjeneste innenfor noen av planene deres, hvor man kan være opptil 10 deltagere. Dersom man er fler enn 10 deltakere, eller man bruker plattformen innenfor work, kan man betale per mnd/år. De forskjellige abonnementene inneholder ulike egenskaper til det man trenger å bruke Kahoot! til. Plattformen har ferdige kahooter som man kan benytte seg av, derav over 50 millioner ferdige quizer. Eller man kan lage en egen quiz. Tjenesten gjør det mulig å quize alene, eller om man vil quize med andre. For å kunne spille trenger man en enhet i form av en smarttelefon, pc eller et nettbrett. Man vil få utdelt en pin kode man bruker for å komme inn på den kahooten man vil benytte seg av.

Visjonen til Kahoot! er å bygge den ledende læringsplattformen i verden. Mening bak plattformen var å få læring til å bli gøy. De fokuserte på å kombinere ferdigheter med å være sosiale og lekne. Kahoot! har inntatt mange bedrifter for å få en bedre bedriftskultur samt en plattform hvor kollegaer kan møtes til en uformell quiz. Kahoot! blir også brukt mye under undervisninger for at studentene skal få en variert skolehverdag, men også slik at læreren kan se fremgangen til studentene. Til og med under sosiale sammenkomster som bursdager, blir Kahoot! flittig brukt.

Egen skjermdump fra kahoot.it

Hvem er aktørene?

Kahoot! er en innovativ plattform som har fornyet seg etter markedet. Dette gjør at de kan formidle tjenestene deres til enda flere. I all hovedsak er Kahoot! ment for alle, i alle aldre, likevel har Kahoot! vist gjennom sin plattform at det er bra å ha en plan til hver enkelt gruppe. Der kan de forbedre og personalisere innholdet. Kahoot! har fire forskjellige planer hvor det er tilpasset innhold til hver enkelt plan.

Kahoot! School, er en tjeneste der lærere og studenter har tilgang til ferdiglagde kahooter eller man kan lage kahootene selv.

Kahoot! Work, er lagd for bedrifter som ønsker å øke læringsprosessen til de ansatte i bedriften. Denne planen kan brukes til opplæring og kurs. Man vil få detaljerte rapporter som viser fremgang. Plattformen bidrar til at bedrifter kan få en bedre bedriftskultur ved å engasjere og samhandle med kollegaer.

Kahoot! Home, er en ny måte å studere og konkurrere med venner på. Hvor man kan studere alene eller med venner uansett hvor man er. Her kan du teste deg selv og utfordre venner til å slå poengsummen din.

Kahoot! Academy, er en kunnskapsplattform der lærere fra hele verden har mulighet til å dele sine kunnskaper og erfaringer med andre fra hele verden. Dette er deres seneste innovasjon som gjør at elever og foreldre kan finne ferdiglagde quizer for det faget man er interessert i. Det som skiller Acadamy fra School, er at Academy er en markedsplass der verifiserte lærere kan lage en bruker og publisere høy kvalitets innhold.

Bilde av Christina Morillo fra Pexels

Hvordan senker Kahoot! transaksjonskostnadene deres?

Det har blitt enklere og enklere å finne plattformer som tilbyr det du ønsker. Tidligere brukte vi mye tid og ressurser på akkurat dette. I dag er det så enkelt som å søke etter det du leter etter i søkemotoren på internett og du vil finne et hav av plattformer. Transaksjonskostnader innebærer den tiden vi bruker på å undersøke og finne informasjon om det vi ønsker å kjøpe. Ved å redusere tiden vi bruker for å innhente informasjon, vil vi automatisk redusere transaksjonskostnadene.

Søkekostnadene blir redusert da Kahoot! lar deg enkelt finne hvilken plan som passer deg best. Plattformen har fire planer å velge mellom, med innhold som er sortert ut til om man skal bruke quiz i jobbsammenheng eller om du skal bruke det på skolen. Man finner også mange ferdiglagde quizer inne på hver plan som lar deg finne det temaet du ser etter.

Forhandlingskostnader i plattformen styres av hvilken plan som passer en og tillit til tjenestene. For eksempel i Academy, hvor man kan møte verifiserte lærere som har vært gjennom en søknadsprosess. Det vil da føles tryggere for brukeren å bruke plattformen, da det er krav for at man skal kunne bli en verifisert lærer.

Beslutningskostnader vil resultere i den beslutningen man har valgt å ta. Dersom tjenesten er kvalifisert for brukeren, må brukeren lage seg en bruker og lage en avtale på den planen som passer en best.

Evalueringskostnader forteller oss om hvordan vi oppfatter tjenesten etter vi har fått den. Har Kahoot! levert til forventningene?

Tvangskostnader er noe man må benytte seg av dersom partene skulle bli uenige. Kahoot! har et henvendelses skjema som man kan benytte seg av dersom man trenger å ta kontakt.

Verdien av en plattform bestemmes av antall brukere

Nettverkseffekter gjør at en plattform øker i verdi ved hjelp av antall brukere. Dersom jeg begynner å bruke Kahoot! vil dette ha en positiv effekt på eksisterende brukere. Jo flere som bruker tjenesten, jo bedre blir tjenesten for brukerne og verdi blir større. Kahoot! har en forretningsmodell som gjør at verdien deres vokster hurtig ved at alle kan bruke Kahoot! enten man er medlem eller ikke. Hovedsakelig er det kun verten som trenger å ha en bruker hos Kahoot!, likevel, når man blir introdusert til å være med å spille Kahoot!, gjør dette at flere legger merke til tjenesten og vil bruke det selv senere. Dette gjør at plattformen får flere brukere ved hjelp av nettverkseffekter og verdien øker.

Å finne en plattform som tilbyr det du leter etter har aldri vært enklere. Nettverkseffekter hjelper oss med å øke verdien ved at flere bruker den samme plattformen. Kahoot! har tatt verden med storm med sin gøyale forretningsmodell og er med på å endre måten vi lærer, samt tester oss selv på. Plattformen bidrar til at vi blir mer engasjerte til å lære og vi kan utfordre oss selv og studievenner.

Referanser

https://kahoot.com/

Krokan, Arne. 2021. Forelesning 8Slide 52

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi – Digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Cappelen Damm

1 kommentar

  1. Hei Ann Mari!

    Dette var et supert innlegg! Først og fremst så liker jeg introduksjonen din. Her skildrer du et scenario som er relaterbar for leseren før du introduserer problemstillingen din og svarer på den. Det er helt topp – fortsett sånn! Du forklarer godt og det er en tydelig rød tråd gjennom hele innlegget. Du viser også at du har forstått hvordan transaksjonskostnader fungerer. Dette innlegget er rett og slett helt komplett – så fortsett med det gode arbeidet!

    Bittelite pirk: Det står «skjermdumt» og ikke «skjermdump» under et av bildene dine 🙂

    Veldig godt skrevet – jeg gleder meg til å lese mer fra deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *