Har Ikeas forretningsmodell fornyet seg?

I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på hvordan Ikea sin forretningsmodell er i dag. Ikea er en bedrift som har fokusert mye på bærekraft de siste årene, og dette gjenspeiler seg i forretningsmodellen deres. For at Ikea skal kunne vokse som en bedrift og modernisere seg etter dagens trender, er Ikea avhengig av at forretningsmodellen deres også endrer seg i takt med dette.

For å kunne se på forretningsmodellen til Ikea, benytter jeg meg av modellen Teece (David John Teece, 2010) har laget om de fire elementene i en enkel forretningsmodell.

Noen elementer i forretningsmodellen til Ikea endrer seg ikke like mye over tid, sånn som markedssegmentet deres. Grunnet at Ikea har beholdt varesortimentet deres hvor de har en rekke produkter innen ulike kategorier. I tillegg har de en rimelig pris enn konkurrentene deres, som gjør at målgruppen deres holder seg bred. Ikea selger produkter til både studenter og storfamilier. Noe som har endret seg med årene, er at Ikea fokuserer mer på å produsere bærekraftige produkter til en rimelig penge. På denne måten kan Ikea få inn en kundegruppe som er opptatt av å handle bærekraftig.

Skjermbilde fra Magna.no

Et annet element i forretningsmodellen deres er verdiløfte. Hvordan Ikea leverer verdi til forbrukeren gjennom varesortimentet deres (Magna.no, 2021). Ikea har som nevnt tidligere, satt søkelys på å produsere og selge bærekraftige produkter og tjenester. Dette gjør at Ikea kan levere verdi til forbrukeren, ved å produsere produkter som er bra for miljøet og at forbrukerne kan kjøpe produkter og tjenester til en rimeligere pris som også er bærekraftige.

Hvordan Ikea skaper verdi er et viktig element. Ikea selger produkter og tjenester til en rimelig pris som gjør at de blir en kostnadsleder innenfor deres fagområde. For at Ikea skal kunne fortsett å være en kostnadsleder samt være den virksomheten forbrukere velger når de skal handle, er de nødt til å holde produktene rimelige og følge trender som utspiller seg i markedet. Det er viktig at Ikea holder seg attraktivt for nåværende og fremtidige kunder.

Det siste elementet i forretningsmodellen er verdilevering. Ikea er en anerkjent virksomhet som har blitt veldig store. Dette gjør at kunder ofte velger Ikea ut ifra det de allerede vet fra tidligere. Ikea gjør det enklere for forbrukere å navigere seg frem til produktet de ønsker å kjøpe ved at de har en god nettside, TV-reklamer og bruker sosiale nettverk.

Ikea har en god nettside som enkelt viser de forskjellige kategoriene de har å tilby. Samtidig finner man god informasjon om produktene, lagerstatus og bilder av produkter. Ikea prøver å inspirere forbrukerne gjennom sine nettsider ved å vise relevante produkter som trengs i dag. For eksempel ved å vise hva man kan gjøre med hagen nå som våren kommer smygende inn eller hvordan man kan dekke et påskebord. Dette gjør at forbrukere kan få inspirasjon til hvordan de kan gjøre det selv, samtidig som at Ikea viser forbrukerne hva man kan trenge for å få et koselig påskebord.

Skjermbilde av Ikea.no

Ikea er opptatt av at deres ansatte har god opplæring og kunnskap under de forskjellige kategoriene. Dette er nødvendig for at Ikea sitt renomme skal være holdbart. Dersom en kunde ønsker å kjøpe hvitevarer, er det viktig at kunden føler seg trygg og får den hjelpen en trenger ved kjøp av hvitevarer. Samtidig har Ikea en tjeneste der kundene kan måle og se hvordan et kjøkken vil se ut i kundens hjem. Ikea tilrettelegger tjenester der kunder kan se og få et ferdigsydd kjøkken. De ansatte hos Ikea er viktige for verdilevering da forbrukerne er avhengige og krever at de ansatte har nok kunnskap om produktene deres selger. Virksomheten får automatisk en god tiltro av forbrukere dersom de vet at deres ansatte har kunnskapen som behøves.

Andre måter Ikea får sin verdilevering er å tilby gratis buss fra storbyene slik at de som ikke har bil, kan komme seg til Ikea enkelt. Dette er et godt tilbud da Ikea får forbrukere som eventuelt ikke hadde kommet seg til Ikea uten buss. Dette er ofte studenter eller andre som bor i storbyen som ikke har behov for en bil ellers i hverdagen. Ikea tilbyr også hjemlevering for kunder som ikke har plass eller mulighet til å frakte varene hjem selv, slik at absolutt alle kan handle hos Ikea.

Ikea tilbyr også matservering i varehusene deres. Dette er en form for verdilevering da de tilbyr forbrukere å ta en matbit før, imellom eller etter handelen hos Ikea. Dette gjør at forbrukerne kan ta seg god tid på Ikea, og til og med handle i en hektisk hverdag hvor de slipper å tenke på å lage mat.

Ikea har forbedret forretningsmodellen deres de siste årene grunnet å gjøre virksomheten mer bærekraftig. Grunnen til at Ikea gjør det så bra i markedet er fordi de bruker mye tid på hvordan de skal få levert verdien til kunden og dette gjør at de er så store som de er. Fra å få gratis buss og få matservering på varehusene deres, sørger de for at kundene deres blir tatt vare på fra start til slutt. I tillegg er Ikea flinke til å gi opplæring til sine ansatte, slik at kundene føler seg trygge når de handler hos Ikea.

Referanser:

https://www.magma.no/fremtiden-for-forretningsmodellinnovasjon-i-norge

https://www.ikea.com/no/no/rooms/outdoor/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *