Hvorfor er Ikea bærekraftig, og hvordan vil bransjen se ut i fremtiden?

I dette blogginnlegget ønsker jeg å se på hva Ikea gjør i dag som er bærekraftig og hvordan bransjen vil se ut i fremtiden med tanke på bærekraft.

Ikea har et bredt varesortiment, som selger alt fra blomster til møbler som gjør at Ikea når ut til en stor målgruppe. Dette gjør at det er mye Ikea kan gjøre mer bærekraftig med et så stort varesortiment. Ikea jobber mot flere bærekrafts mål i dag og ønsker å inspirere andre til å gjøre det samme.

Bærekraft hos Ikea i dag

Ikea har utarbeidet flere bærekraftstiltak i dag. De har satt seg flere mål som de syntes er viktig å prioritere frem til 2030. Ikea er en stor virksomhet som inspirerer andre ved å bli mer bærekraftige og de viser at de tar samfunnsansvar. Når en så stor bedrift setter søkelys på bærekraft og samfunnsansvar, vil dette påvirke alle kundene deres til å handle mer bærekraftig og vi vil automatisk ta flere bærekraftige valg i hverdagen. Dette gjør også at unge forbrukere velger å handle mer hos Ikea og støtte en bedrift som ønsker å hjelpe andre og har fokus på bærekraft. Som nevnt, har Ikea gjort en rekke tiltak for å bli mer bærekraftige og jeg vil ta for meg noen av de tiltakene de har i dag.

Et av bærekraftstiltakene Ikea har i dag er å kjøpe tilbake møbler som de selger videre i gjenbruksbutikken deres. På denne måten kaster forbrukere mindre og dette er ofte noe som kunne blitt brukt videre av noen andre. Dette vil også spare miljøet for unødvendige forbruk ved å reparere brukte møbler i stedet. Dette tiltaket viser til at det er mulig å reparere og selge møbler videre, samtidig som møblene er like fine og hele. Gjenbruk har blitt mer populært med årene, dette ser vi etter hvor stor finn.no og tise har blitt. Dette tiltaket vil gagne forbrukeren som velger å selge, miljøet og den nye eieren (Ikea.com, 2021).

Bildet er tatt av Monoar Rahman Rony fra Pixabay 

Et annet bærekrafttiltak Ikea har i dag, er at de har begynt å fase ut engangsplasten med papir. Innen 2030 ønsker Ikea å tilby kun resirkulert- eller fornybar materialet, istedenfor plast. I dag har de byttet ut engangsplast med et annet materialer på produkter som kopper, sugerør og tallerkener som ofte ble brukt som et engangsprodukt (Ikea.com, 2021). Det å redusere bruken av plast har de fleste av oss hørt om, likevel er det viktig at en så stor virksomhet blir en rollemodell for andre aktører og forbrukere og setter søkelys på problemet. I tillegg til å spare miljøet ved å produsere og kaste mindre plast, vil vi kunne bytte ut tynne plast materialer til andre mer holdbare materialer, som gjør at produktet varer lenger. Vi forbrukere vil i tillegg kunne sparer penger på å eventuelt kjøpe et sugerør av glass, som varer i mange år, enn å benytte seg av engangssugerør.

Et viktig bærekraftstiltak er at Ikea bytter materialer i en del produkter som skal gi mer bærekraftige produkter. Et eksempel her er bomull. Ikea har siden 2015 brukt bærekraftig bomull i en rekke produkter. Ikea har valgt å benytte seg av bomull som er ansvarlig produsert ved at det brukes mindre vann og sprøytemidler i bomullen (Ikea.com, 2021). Ikea samarbeider med Verdens naturfond (WWF), hvor de startet Better Cotton Iniative. Selskapet ble startet av den grunn at bomullen skulle være mer bærekraftig, men samtidig billig og tilgjengelig for alle (Ikea.com, 2021). Ved at Ikea har byttet ut bomullen i alle sine produkter gjør at vi alle er med på å kjøpe mer bærekraftig når vi handler produkter som inneholder bomull av Ikea. På samme måte har Ikea byttet ut alle glødepærene deres og erstattet disse med LED-pærer. Dette er genialt da dette også kommer forbrukerne til gode, og ikke bare miljøet. Ikea opplyser på sin nettside at «RYET LED-pæren deres, som bruker ca. 85% mindre energi enn en tradisjonell glødepære, kan lyse opp til 15.000 timer» og dette kun til 15 kr (Ikea.com, 2021). Dette gjør at forbrukerne vil spare mye penger på å bytte ut en glødepære med en LED-pære.

Bildet er tatt av bobbycrim fra Pixabay 

Dette neste bærekraftstiltaket Ikea har i dag, er noe de fleste av oss kan kjenne oss igjen i. Ikea har redusert matsvinnet deres på serveringene i de forskjellige varehusene i Norge. Målet er å halvere matsvinnet. Hittil har Ikea klart å redusere matsvinnet med 42% siden de startet tiltaket i 2017 (Ikea.com, 2021). Å redusere matsvinnet er noe vi alle forbrukere kan relatere til og noe de fleste av oss tenker på jevnlig. Dette bærekraftstiltaket er inspirerende for privatpersoner, men også andre store bedrifter og kantiner. Over 200.000 porsjoner er spart fra servingen i norske varehus. En av grunnene til at Ikea startet tiltaksprogrammet, var å jobbe mot en positiv påvirkning på miljø og mennesker (Ikea.com, 2021). Dette er et tiltak de fleste kan bli flinkere på og noe vi alle kan gjøre selv. Ved at en så stor aktør som Ikea viser til gode resultater, er inspirerende.

I fremtiden

Bransjen i seg selv vil ha et høyt søkelys på bærekraft, grunnet de kritiske spørsmålene rundt hvordan miljøet vårt utvikler seg. Vi ser at flere unge bryr seg mer om bærekraft- og miljøansvar, og dette vil være viktigere i fremtiden. Vi som forbrukere vil kreve at flere virksomheter tar bærekraftige valg og setter fokus mot dette. FNs bærekraftmål vil være vesentlig for virksomheter og eventuelt et fremtidig krav. Bransjen vil utvikle seg etter hva som skjer de neste årene i samfunnet og de eventuelle kravene FN stiller til virksomhetene.

I fremtiden vil IKEA arbeide mot fremtidige mål de har satt seg og de vil kunne utarbeide nye mål og tiltak for videre utvikling innen bærekraft. Ikea har satt seg 3 store hovedmål som de skal nå innen 2030 som kommer til å være fokuset fremover. Målene Ikea har satt seg frem til 2030 er å inspirere andre til å ta bærekraftige valg, bli mer klimapositive og fornye ressursene deres, og å ha en sosial innvirkning på alle i Ikeas verdikjede (Ikea.com, 2021). Dette er 3 viktige mål Ikea har for å kunne nå de målene de har satt seg innen 2030, samtidig som at dette er viktig for Ikeas interessenter og hva de krever av Ikea.

Ikea har en rekke bærekraftstiltak i dag som bidrar til at virksomheten blir mer bærekraftige og klimapositive. Virksomheter har satt viktige mål de skal nå innen 2030, som er med på å inspirere forbrukere til å ta flere bærekraftige valg. Ikea vil fremstå som en rollemodell for andre virksomheter, men også for unge forbrukere som allerede er opptatt av dette.

Referanseliste:

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/services/buy-back-resell/

https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/bare-resirkulert-eller-fornybar-plast-pa-ikea-innen-2030-pubcb607171

https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/100-prosent-forpliktet-til-baerekraftig-bomull-pub4de1a22

https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/ikea-norge-reduserte-matsvinnet-med-42-pubac08bff0

https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/baerekraftsmalene-vare-pubb01a1de0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *