Å skaffe seg en mentor, er enklere enn man tror

Vi skal gjennom mange faser i livet der det kan være nyttig å få seg en mentor. Enten om det er personlig, i jobbsammenheng eller hvis man trenger veiledning og tips om karrierevei. Som student, kan det være viktig å begynne tidlig med å skaffe seg kontakter, som man kan få råd og veiledning fra. Om man er i jobbsøkingsprosessen eller om man ønsker informasjon om en bransje man er interessert i å lære mer om.

I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom kurset «Starting networks – first round» som er laget av Paul Bezek, som er en opplæringsmodul til studenter om nettverksbygging.

Starting networks – first round

I kurset forteller Paul Bezek hva man må tenke på når man skal ta kontakt med en profesjonell og hvordan man gjør dette via Linkedin. I dette kurset får vi et innblikk av hvor enkelt det kan være å ta kontakt med noen ukjente og hvor enkelt det kan være å få en mentor. Paul viser gode eksempler hvordan man tar kontakt og hva man kan skrive i en slik melding.

Bildet er tatt av Gordon Johnson fra Pixabay 

Din identitet

Den første delen av kurset handler om identiteten man selv har som student og hvordan den profesjonelle identiteten utvikler seg. Mange studenter føler ikke at man er en profesjonell når man er ferdig med studiet og skal ut i arbeidslivet. Og det er ofte at man føler seg litt hjelpeløs. Den profesjonelle identiteten vokser etter hvert som man får mer erfaring i arbeidslivet. Det er fem viktige kvaliteter som det er greit å tenke på når man skal oppsøke en profesjonell for nettverksbygging.

Empati – Vis at du klarer å se ting fra personen/bedrifts perspektiv når du tar kontakt.

Nysgjerrighet – Vis at du er nysgjerrig på bedriften/jobben. Still gode spørsmål.

Takknemmelighet – Være takknemlig for at noen vil hjelpe deg og bruke tid på deg.

Relevans – Fortelle hvorfor det er nyttig for deg å ta kontakt med denne personen.

Respekt – Vis respekt for den andre personen du snakker med. Sånn som du selv vil bli behandlet.

Finn en mentor via Linkedin

Det første man må gjøre før man begynne å kontakte profesjonelle på Linkedin, er å lage en bruker. Linkedin er en perfekt tjeneste for å følge bedrifter man er interessert i, og hvor man kan kontakte andre om jobb og karriere. Derfor er Linkedin et super alternativ til å bruke under nettverksbygging. Tjenesten minner oss om facebook, som også gjør det mer avslappende å ta kontakt og ikke like høytidelig, enn å for eksempel bruke e-post eller å ringe.

Det er også to alternativer man bør tenkte på før man vil ta kontakt med en profesjonell, da man er i forskjellige faser i arbeidslivet. Noen har nettopp kommet ut av studiene og begynt i ny jobb, mens andre har jobbet lenger innen bransjen. Begge to har forskjellige utgangspunkt og som er lurt å tenke på før man sender en melding. Det er viktig og tenkte over hva man egentlig lurer på. Ønsker man tips om hvordan man fikk sin første jobb eller hvordan det var å gå fra teoretisk til praktisk arbeid, lønner det seg å snakke med en yngre profesjonell, som nylig har vært i samme situasjon. Ønsker man veiledning eller et større innblikk i bransjen, ville det vært lurt å snakke med en eldre, som har vært i bransjen lenge og har den fulle kompetansen til å svare på dine spørsmål.

På Linkedin kan man bruke fire ulike måter å finne kontakter på:

  1. Perfect overlap: Noen som allerede er i nettverket ditt. Ofte fra jobb eller utdanning.
  2. Great overlap: Noen som har studert på samme sted og jobber innenfor det du selv driver med.
  3. Similarities: Noen som jobber i den bedriften du er interessert i eller som har student det samme som deg.
  4. Someone interesting: Noen som du virker interessant uansett bakgrunn.

Hvordan formulere en melding

I kurset viste Paul hvordan man tar kontakt med en profesjonell via Linkedin. I tillegg til å formulere en god melding, er det viktig å tenke på de fem kvalitetene som jeg nevnte i begynnelsen av dette innlegget. Dette gjør at personen du sender melding til, vil få et godt førsteinntrykk. Mange er usikre på hvordan man skal ta kontakt med ukjente. Det er mange spørsmål som dukker opp når man setter seg ned for å skrive en melding. Hva skal man ha med? Virker dette uprofesjonelt? Skriver jeg for langt? Burde jeg ha mer flere spørsmål? Når man skal skrive en melding til en profesjonell, er det viktig å tenke på tre elementer som skal være med i meldingen.

Who: Hvem er du

Why: Hvorfor kontakter du meg

What: Hva vil du ha fra denne samtalen

Det er alltid lurt å gå over meldingen for å se over skrivefeil. Noen typiske feil kan være å stave navnet til mottakeren og bedriften feil, og andre typiske stavefeil. Sist, men ikke minst, er det viktig å huske på Who, Why og What.

Egen skjermdump fra kurset (first-round.teachable.com)

Koordinering

Det er viktig å sende korte og presise meldinger. Arbeidsdagen kan være travel og mange har ikke tid til å lese gjennom lange meldinger. Det anbefales å være effektiv når du skriver meldingen. Fortell hva du ønsker kort og presist. Ta initiativ til å foreslå tid og hvordan mottakeren ønsker å kommunisere, om det er over telefon eller via video. Samtidig er det lurt å være den som ringer eller sender en link til en videosamtale. Det er viktig å få frem at man kan være fleksibel, da det ikke skal være vanskelig for mottakeren å kunne avtale en samtale.

Den første samtalen

Mye av det vi har gått gjennom tidligere, brukes også i denne fasen. De fem kvalitetene som er nevnt tidligere, går også igjen i selve samtalen. Det første man burde gjøre er å fortelle litt om deg selv og hvem du er. Her kan man fortelle litt om sine egne ferdigheter og hva du har gjort de siste årene. Det kan være lurt å forsikre deg om at det passer å ha en samtale nå, vise takknemlighet for at de tar tid til å snakke med deg og spørre om hvordan de har det. Her er det viktig at du lytter og viser interesse. Etter din egen introduksjon, er det på tide å høre litt om mentor. Paul nevnte tre deler spørsmålene kan deles inn i.

  1. Det første spørsmålet handler om historien deres. Hvorfor de tok de valgene de tok til der de er i dag.
  2. Det andre spørsmålet handler om hva slags arbeid de driver med. Hvilke ferdigheter de har, hva de liker mest om jobben og informasjon som bedriften.
  3. Det tredje spørsmålet handler om hvilke råd de har for deg, om det er noen andre du bør ta kontakt med, anbefaler du noen andre ressurser jeg burde ta i bruk?

Skape relasjoner

Følge opp med en ny epost, fortelle hvordan det har gått og gi en liten oppdatering på hva som har skjedd siden samtalen dere hadde. Dersom det er noe mer man trenger råd om på veien videre, kan det være lurt å høre om kontakten har mulighet til en liten samtale for en oppfølgingssamtale. Det er mange som ønsker å hjelpe og høre hvordan det har gått siden forrige samtale. Det er viktig å tenkte på at det ikke er farlig å ta kontakt igjen.

Oppsummering

Dette kurset var veldig relevant og lærerikt, da det er viktig å få kontakter tidlig og man ser hvilken nytte det kan ha for videre utvikling. Jeg har brukt Linkedin i liten grad selv, og jeg ser nå hvilken nytte dette kan gi meg. Jeg likte veldig godt at han kom med eksempler som har fungert tidligere og en mal på hvordan man selv kan sende en melding til en profesjonell som gjør at det er enklere for andre å sende en melding. Min konklusjon er at det er viktig å kaste seg ut i det og man taper ikke ved å få litt veiledning og råd.

Referanseliste:

https://first-round.teachble.com/courses/1286952/lectures/29507081

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *