Holder Ellos sin nettbutikk opp til forventningene våre?

Ellos ble etablert i 1947 og siden har de vokst seg store. Ellos er i dag en ledende e-handelsaktør innen mote, hjem og skjønnhet i Norden. Ellos har blitt et velkjent varemerke gjennom årene, som også er kjent for sin bærekraftig interesse.

I dette blogginnlegget skal jeg vurdere nettbutikken Ellos. Jeg skal gå gjennom ti kriterier som Inevo har satt sammen, om hvordan man kan vurdere en nettbutikk.

1. Førsteinntrykk

Eget skjermbilde

Det første man ser når man kommer inn på Ellos’s sine nettsider er et stort forside bilde, med en godt synlig drop-down meny og et søkefelt i øvre ventre hjørne. Man ser fort at man har kommet inn på Ellos sin side, da logoen står fint plassert øverst i midten. Forsiden har en rolig atmostfære og det er lite mas ved første øyekast. Scroller man seg neddover på siden, vil det komme frem noen nyheter og salgskampanjer. Lengre ned vil det også komme opp kategorier man kan trykke på mens man scroller seg gjennom forsiden.

Eget skjermbilde

Etter å ha trykket seg inn på Dame fra drop-down menyen, kommer man til en oversiktlig side med kategorier. En popup meny med filtrering dukker opp, hvis man holder musepilen over kategorien. Denne funksjonen liker jeg, da man slipper å klikke seg inn videre, for å se hva man kan trykke på senere. Under for eksempel «Sport», ser vi at vi kan filtrere mellom diverse produktkategorier som sko, topper og bukser.

Nederst på siden er det godt informert om fraktkostnader, levering og retur. En kan tydelig navigere seg gjennom siden og finne den informasjonen man er på utkikk etter.

Førsteinntrykket på Ellos sin nettside er positivt. Siden er oversiktlig og rolig. Man trenger ikke å lete lenge for å finne det man ser etter. Underkategoriene er fine og gjør det enkelt for kunden å lete etter produkter. Ellos reklamerer med salg øverst på nettsiden, som man kan krysse ut dersom man ikke er interessert. På denne måten kan kunden selv velge om man ønsker å ha det synlig eller ikke.

Terningkast: 6

2. Synlighet

I et kjapt google søk på navnet Ellos, kommer Ellos sin nettside opp med en gang. Nettsiden, kart og kontaktinformasjon kommer synlig frem på Google.

Etter et søk på «Mote Dame», kom Ellos sin annonse opp på andre plass. Men Ellos sine produkter kommer ikke opp under Google shopping og faren for at kunder velger andre butikker, er stor.

Eget skjermbilde

Her kan Ellos gjøre seg mer synlig ved å benytte seg av Google shopping for å gjøre seg selv mer synlige for potensielle kunder.

Terningkast 4

3. Brukervennlighet

Søkefunksjon hos Ellos er veldig bra. Her brukte jeg søkeordet «bukse» for å se hva som kom opp. Her kan man filtrere etter farge, størrelser eller kjønn. Etter man har trykket på «Dame» som kom opp etter jeg hadde søkt, kunne jeg videre velge mellom andre underkategorier dersom man ønsker det. Som sport, plus size og undertøy (pysj). Jeg søkte også på «bukser dame» for å se hva som kom opp, og da fikk jeg kun bukser tilegnet damer.

Jeg ser også at det er noe feil, ved at det kommer opp elektronikk etter søket av «bukse». Under elektronikk, kom det opp symaskiner. Jeg gikk inn på produktet for å finne ut hvorfor symaskiner kommer opp under søket av «bukse» og det viser seg at i beskrivelsen av symaskinen, står ordet «bukse». Her kan Ellos eventuelt endre beskrivelsen, for å gjøre søkefunksjonen bedre ved at det ikke kommer opp andre produkter enn det man søkte på.

Eget skjermbilde

Nettsiden fungerer godt på mobil. Den er rask, alle kategoriene er godt synlige, det er enkelt å finne frem til produkter og nettbutikken består mobilvennlig-test.

Terningkast: 5

4. Kjøpsprosess

Når man har lagt varer i handlekurven og går til kassen, blir man bedt om å skrive inn email og postnummer. Da jeg allerede hadde en Ellos konto, hentet de opplysningene mine og jeg trengte ikke å utfylle noe mer. Fri frakt over 499 kr vises synlig øverst på nettsiden før man scroller seg nedover for å fullføre kjøpet. Dersom man ikke har en vare over 499 kr i handlekurven, vil frakten koste 49,90 kr.

Du kan velge mellom delbetaling, faktura og kort. Det er fire leveringsmåter man kan velge mellom. Pakken sendes til et utleveringssted, pakken hjem i postkassen uten signatur, ekspress24 til 69 kroner eller hjemlevering til bakkeplan.

Terningkast: 6

5. Teknologi/hastighet

En god og rask nettside er viktig for at kundene skal være villige til å bruke tid og kjøpe varer hos nettbutikken. Jeg brukte Google PageSpeed Insight for å sjekke hastigheten til nettbutikken. Ifølge denne testen, er hastigheten på datamaskin 59/100 og hastigheten på mobil 17/100. Jeg personlig har ikke hatt problemer med hastigheten på nettsiden, og jeg syntes at den har en rask opplastning. Jeg ble mest overrasket over mobil, da jeg syntes at nettsiden dukker opp relativt raskt der også. Ellos mener selv at de har en av de raskeste plattformene på markedet, med en opplastningstid på under 2 sekunder, da de lanserte en ny nettside i mai 2020.

Eget skjermbilde

Utfra denne testen, kan Ellos jobbe litt mer med hastigheten datamaskin og på mobil. Da jeg opplever selv at nettbutikken har en god opplasting på datamaskin og på mobil, ønsker jeg å gi Ellos terningkast 5.

Terningkast: 5

6. Kundetilfredshet

At kundene er fornøyde er viktig for at nettsiden skal lykkes. Ellos har en omtale funksjon, der kunder kan legge igjen et terningkast og kan skrive en omtalte av produktet de har kjøpt. Kategori som sminke er det som er mest omtalt på Ellos sin side, men de har også omtale funksjonen under alle kategoriene deres slik at eksisterende og nye kunder har mulighet til å lese eller legge igjen en omtale.

Det finnes en del omtaler av Ellos på trustpilot, hvor de fleste av omtalene er negative. Ellos har en rating på 1,5 av 5 stjerner og hele 61% av omtalene mener at Ellos sin nettbutikk er dårlig. Under omtalene i trustpilot er Ellos for øvrig flinke til å svare kundene og Ellos ønsker å hjelpe dem videre.

Eget skjermbilde

Ellos har gitt kundene mulighet til å legge igjen en omtale og terningkast på nettsidene deres, som er positivt.

Terningkast: 5

7. Trygghet

Ellos bruker en rekke kjente betalingsløsninger og leveransemetoder. Samtidig er Ellos sertifisert som Trygg E-handel. Dette gjør at kundene føler at det er trygt å handle hos Ellos. Ellos har en egen side hvor de besvarer «Vanlige spørsmål» som kundene lurer mest på. Ellos har kundeservice, der man kan ringe mellom 07:30 – 21:00 i hverdagene, 09:00 – 17:00 lørdager og søndager, samtidig kan man ta kontakt via mail.

Terningkast: 6

8. Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon er viktig for at Ellos kan bevare sine kunder og skaffe nye fremtidige kunder, hvor de kan markedsføre produktene de selger.

På Instagram har Ellos 316 000 følgere. Ellos legger ut ca. to innlegg om dagen. Mange av innleggene får likes og kommentarer. Ellos legger ut bilder, filmer og innlegg som omhandler mote og interiør. Ellos er flinke til å svare på kommentarene som blir publisert i innleggene.

Det er 296 120 som liker Facebook siden til Ellos. På Facebook vises bemanningstiden deres på Facebook godt. Ellos har bemanning Mandag – fredag 08:00-16:00. Gjennomsnittlig legger de ut et innlegg i uken på Facebook. På Facebook får Ellos mindre likes og kommentarer, enn på Instagram. Dette kan være fordi målgruppen oppholder seg mest på Instagram, eller fordi Ellos publiserer vesentlig mindre på Facebook, enn på Instagram. Ellos er flinke til å svare på innleggene som blir lagt ut på Facebook siden deres.

Inne på min side på Ellos, kan man velge om man ønsker å få tilbud via epost, telefon eller brev.

Ellos har mange som liker kanalene deres på sosiale medier og har en stor mulighet til å nå ut til mange. Jeg liker også at man kan velge enkelt via nettsiden om man ønsker å motta tilbud på de forskjellige plattformene.

Terningkast: 6

9. Priser og utmerkelser

Ellos vant årets nettbutikk i 2015. De har ikke nevnt denne prisen på sine egne nettsider.

Terningkast: 6

10. Konsept og strategi

Ellos sitt konsept er å tilby kvinner kommersielt og fasjonabelt tilbud innen fashion og hjemmeinnredning som er friskt, rimelig og relevant. Ellos har en strategi om å være med Consumer Centric, som fokuserer på å skape den beste opplevelsen for kunden.  De lagde en ny nettbutikk for å øke brukervennligheten og personalisering slik at de kan forbedre relevans for kundene som handler hos Ellos.

Terningkast: 6

Konklusjon

Jeg syns at nettbutikken til Ellos er oversiktlig og ryddig. Den har alle elementene som gjør at nettsiden blir enkel å anvende og scorer høyt på mange av kriteriene. Etter min mening er nettbutikken rask på datamaskin og mobil, selv om testen tilsier noe annet. Dette er en god nettside.

Totalt havner Ellos sin nettbutikk på terningkast: Sterk 5

Referanseliste:

  • Ødegård, Even. Hvordan vurdere din nettbutikk. Lesedato: 19. april 2021

1 kommentar

Legg igjen en kommentar til Stine Sauro Hellsten Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *