Disse markedsføringskanalene burde bedrifter satse på i 2021

Markedsføring gjøres mer og mer gjennom sosiale medier, for å nå ut til målgruppen sin. Vi får stadig nye plattformer, men både Instagram og Facebook skiller seg ut for markedsføring av bedrifter. Snapchat har vokst mye de siste årene og er en god plattform for å markedsføre egen merkevare som for eksempel Influencere. Det er stadig endring i folks nettvaner og bedrifter må holde seg oppdaterte på hvordan de forskjellige kanalene utvikler seg og hvilke som lønner seg å bruke i sin markedsføring.

I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom hvorfor digital markedsføring er viktig, og hvilke sosiale kanaler det lønner seg å benytte i 2021 for digital markedsføring.

Hvorfor er digital markedsføring viktig?

Digital markedsføring blir mer og mer benyttet, og den tradisjonelle markedsføring med produktene som plakater og flyers faller mer og mer bort. Nettstedet E24 skriver at tradisjonelle markedsføringskanaler kan se en nedgang opp til 25% etter rapporten fra GroupM (e24.no, 2020). Jeg kan ikke unngå å nevne at i den tiden vi er i nå, er digital markedsføring viktig. Mens kjøpesentre og butikker har vært stengt, har de nettbaserte butikkene kjempet om kundene, da de fleste av oss begynte å handle mer på nett under pandemien. De fleste av oss har vært mer hjemme, enn ute, og vi har brukt sosiale kanaler mer med den ekstra tiden flere av oss har hatt. Ved å markedsføre digitalt, vil målgruppen kunne nås hvor og når som helst. Å markedsføre digitalt, vil alle bedrifter kunne gjøre. Enten om de er store eller små. For små bedrifter som ikke har like mye kapital satt av til markedsføring, er det mulig å gjøre dette billig ved å markedsføre seg på digitale plattformer. Det at bedriftene har mulighet til å markedsføre seg billig, men også gjøre seg synlige for brukere, gjør at mange bedrifter har muligheten til å overleve. Det som også er fint med å markedsføre seg digitalt, er at hver og en bedrift kan finne sin markedsføringskanal som passer deres produkt og deres målgruppe.

Markedsføring på Instagram

I Norge, har Instagram 2 609 000 brukere i første kvartal 2021. 44% av disse er menn og 56% av disse er kvinner. Den største aldergruppen er fra 18-29 år (Ipsos, 2021). Disse er også de som bruker denne tjenesten mest, men man kan se i Ipos sin statistikk, at det er daglig bruk fra aldersgruppen opp til 60 år. Å bruke Instagram som markedsføring kan være en fordel dersom man fokuserer på å nå den yngre målgruppen, samtidig som man vil nå eldre målgrupper også, da fler og fler av eldre aldersgruppe lager seg en bruker på Instagram. Der 67% av aldersgruppen mellom 40-59 år er på Instagram, som tilsier at den aldersgruppen har vokst med 17% siden 2017 (Ipsos, 2021). Med markedsføring på Instagram, kan alle bedrifter gjøre, enten om man er en stor eller liten bedrift. Man har muligheten til å markedsføre gratis dersom man ønsker det, eller man kan bruke annonser for å spesifisere målgruppe og plassering.

Tidligere var Instagram en plattform der brukere delte personlige bilder med venner og familie. Nå har Instagram vokst og blitt en plattform der bedrifter har mulighet til å markedsføre både gratis og med annonser. Instagram har mange funksjoner man kan bruke for å markedsføre til sin målgruppe. Mange bedrifter benytter seg av Instastories og Swipe up funksjonen, som gjør det enkelt for brukerne og finne produktene som de ser i innleggene. I tillegg kan man kommentere på innleggene som legges ut, som gjør at man kan lese hva andre synes om bedriften, samtidig som man vil se på bedriften som mer profesjonell og ærlig. Ved at bedriften markedsfører seg på Instagram, vil de kunne få flere følgere, som de kanskje ikke ville hatt foruten Instagram konto. En populær måte å få flere følgere på, er at bedrifter har konkurranser, der man kan vinne et produkt eller gavekort, mot at man følger og kommenterer i kommentarfeltet. Dette skaper også et stort engasjement blant brukerne, da man ofte tagger venner og familie. På denne måten har bedriften automatisk fått enda flere følgere, samtidig som at bedriften blir mer kjent og man får et kjennskap til bedriften.

Markedsføring på Facebook

Facebook har hele 3 464 000 brukere i Norge første kvartal 2021, hvor 48% av brukerne er menn og 52% av brukerne er kvinner. Aldersgruppene mellom 30-39 år og 40-59 år har flest brukere på Facebook. Vi ser i statistikken at antall brukere i aldersgruppen fra 18-29 år faller fra 2017 til 2021, mens antall brukere i aldersgruppen 40-59 år og 60+ år øker fra 2017 til 2021 (Ipsos, 2021). Det er flere eldre som lager seg bruker på Facebook, og det vil lønne seg å markedsføre seg for denne målgruppen på Facebook.

Facebook er den plattformen der det er flest norske brukere og man vil nå ut til en stor målgruppe ved å markedsføre seg her. Bedrifter kan markedsføre seg gratis ved å legge ut innlegg jevnlig på siden deres, eller de kan benytte seg av Facebook Ads for å bli mer synlig. Ved å legge ut flere innlegg, vil Facebook siden deres bli synlig, samtidig som har man får flere likes.

Markedsføring på Snapchat

Snapchat har flere brukere enn Instagram og har hele 2 695 000 brukere i Norge. Den største aldergruppen er mellom 18-29 år. Snapchat har vokst mye de siste årene, og har gått fra å sende private snaps til venner og bekjente, til å dele stories med andre. Nå har man mulighet til å abonnere på influensere på Snapchat og gjennom «Utforsk» kan man finne andre videoer å se på. For influensere, er Snapchat en ypperlig måte å markedsføre seg selv på, gjennom korte videoer og bilder, hvor de også kan benytte seg av Swipe up funksjonen for å fremme et blogginnlegg eller produkter. På Snapchat treffer influensere godt på målgruppen, da det er flere av den yngre målgruppen som oppholder seg der.

Oppsummering

I digital markedsføring er det viktig å holde seg oppdatert og følge med på trender. Det er mange sosiale kanaler der ut hvor man kan markedsføre bedriften sin. Ifølge Ipsos, er det Facebook, Snapchat og Instagram som har flest antall brukere i Norge. Det vil derfor være lurt å markedsføre på disse kanalene. Som en hyppig bruker av alle tre, ville jeg fokusert på markedsføring på Facebook og Instagram for bedrifter. Da jeg selv føler at Snapchat ikke har kommet helt dit, hvor man bør fokusere på markedsføring for bedrifter. Men jeg tror at Snapchat vil vokse slik som Facebook og Instagram, og at det vil være en mulighet for at bedrifter kommer til å markedsføre på denne plattformen senere. Snapchat er fint for influensere som vil fremme seg selv og sin merkevare.

Referanser

E24.no. 2020. «Coronautbruddet gir nettboom: Nå kan digitale reklamer for første gang bli størst». Publisert 23. Juni, 2020. https://e24.no/naeringsliv/i/qLG1dz/coronautbruddet-gir-nettboom-naa-kan-digitale-reklamer-for-foerste-gang-bli-stoerst

Ipsos.no. 2021. «Sosiale medier I Norge Q1 2021». Lesedato 17. Juni, 2021. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-04/Ipsos%20SoMe-tracker%20Q1%2721.pdf

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *