Caseoppgave Amnesty

I denne bloggoppgaven skal jeg besvare en caseoppgave i forbindelse med en stillingsannonse, der Amnesty søker etter en markedsføringsspesialist. I caseoppgaven vil jeg benytte meg av Amnesty sin hjemmeside, hvilke digitale kanaler Amnesty bruker i dag og deres synlighet på Google.

Digitale kanaler og kundereise

Amnesty benytter seg av flere digitale kanaler i dag. Digitalt sett er organisasjonen synlige på Facebook, Instagram, Twitter og Youtube. Amnesty har en hjemmeside hvor man kan finne mye informasjon, kjøpe produkter som Pride-armbånd, eller gi et bidrag til Amnesty. Innholdet Amnesty deler på de digitale kanalene er for å øke kjennskapen til organisasjonen og de er kjent for å dele sterke historier som ofte blir delt videre i sosiale medier. Amnesty deler innhold jevnlig for å øke engasjementet og gjøre det enkelt for andre å engasjere seg. For at Amnesty skal kunne gjøre det de gjør, er de avhengige at de får bidrag, da de ikke mottar statlig støtte. For at Amnesty skal bli mer synlige, har jevnlige kampanjer hvor de deler sterke historier som ofte blir delt rundt i sosiale medier.

Kundereisen starter ofte med en annonse i sosiale medier eller ved at man bevisst søker på organisasjonen hjemmeside. Selv har ikke jeg sett en annonse hos organisasjonen før jeg søkte på det på Instagram og Google. Her kan Amnesty bli flinkere på å synliggjøre seg ved å lage annonser i sosiale medier slik at de øker sin synlighet. Dette vil tiltrekke flere kunder og vil skape et større engasjement.

Mål og analyse med Google Analytics

Google Analytics er et analyseverktøy som kan brukes til å måle trafikken på hjemmeside deres. For Amnesty vil det være lurt å måle antall sidehenvisninger de har på sin hjemmeside, da de ønsker å spre budskapet sitt og at andre skal få kjennskap til hva organisasjonen driver med. Det vil også være lurt å måle hvilke aksjoner som engasjerer mest og hvilken aksjon som gjør at en er villig til å gi et bidrag.

Pride er en stor begivenhet for veldig mange, i den forbindelse selger Amnesty Pride-armbånd på hjemmesiden deres. For å se hvor mange som kjøper disse, er det greit å analysere antall salg, hvordan kundene finner frem til armbåndene, og hvordan kjøpsprosessen deres er. Her kan det være lurt å måle om det er mange som hopper av kjøpsprosessen, og hvor mange fullfører handelen. For å gjøre seg mer synlige, vil det være lurt å se hvor kundene kommer fra. Om det er via organiske søk på Google, eller om en ble sendt videre til hjemmesiden via for eksempel Instagram. Ved å analysere hvordan kundene kommer inn på hjemmesiden deres, vil de ha oversikt over hva de gjør som fungerer og hva de burde endre på.

Synlighet på Google

For at jeg skulle finne Amnesty på Google, trengte jeg å søke på menneskerettigheter. Dette er et ganske spesifikt ord som gjør at de som ønsker å finne siden deres, må vite hva Amnesty driver med. Det kan være lurt for Amnesty å bruke flere søkeord som sier mer om hva de holder på med, slik at det er flere søkeord som fremmer hjemmesiden deres. Amnesty bør finne ut hva slags søkeord kunder bruker, når de skal finne hjemmesiden til Amnesty, slik at de kan gjøre seg mer synlig for andre.

Referanser

https://amnesty.no/for-aktivister/retningslinjer-bruk-av-sosiale-medier-i-grupper

https://amnesty.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *