Hvorfor bør du bruke influencer marketing?

Mange bedrifter bruker influencer markedsføring i dag for å promotere produktet deres, da de når ut til en veldig stor målgruppe. Å bruke influencere til å promotere et produkt eller en tjeneste vil lønne seg for bedrifter da mange av leserne ser opp til influencere, og stoler på deres mening rundt det produktet eller den tjenesten de annonserer.

I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom hva en influencer er og hva bør man tenkte på dersom man ønsker å benytte seg av influencer markedsføring.

Hva er en influencer og hvordan bruke det i markedsføring?

Influencermarketinghub.com betegner en influencer som:

«En som kan påvirke kjøpsbeslutningen til andre på bakgrunn av influencerens autoritet, meninger, kunnskap, og forhold til brukerne«

Leserne følger ofte influencere, og ikke merkevaren i seg selv. Det er derfor viktig å bruke riktige influencere som passer til den markedsføringskampanjen man jobber med. Dersom Hoka sko ønsker å utarbeide en markedsføringskampanje med en influencer, vil det være lurt å velge en influencer som er opptatt av trening og aktivitet. Samtidig er Hoka et eksklusivt merke som allerede velger utsalgssteder med omhu, og det vil derfor være viktig å holde seg til noen få influencere man ønsker å jobbe med og som kan promotere produktet deres.

I all hovedsak, dreier influencer markedsføring seg om å markedsføre et produkt eller en tjeneste sammen med influencere. Grunnen til at dette har blitt så stort som det har blitt, er at ved influencer markedsføring vil en kunne nå ut til veldig mange, samtidig som at følgerne har tillit til den influenceren de følger. I tillegg vil som nevnt tidligere, leserne følge influenceren og ikke produktet i seg selv. Influencere vil påvirke brukerne sine til å kjøpe og bruke de samme produktene som det de gjør. Man vil også alltid finne en influencer som kan fremme et merke, da det er så mange som bruker sosiale medier.

Hvordan komme i gang med influencer marketing?

Det er veldig viktig å velge riktige influencere for riktig produkt dersom man ønsker å nå ut til den målgruppen man ønsker å nå. Dersom man velger en feil influencer til markedsføringskampanjen, vil man kunne ende opp med å ikke nå ut til den riktige målgruppen og markedsføringskampanjen vil ikke gi det samme resultat som man ønsket å oppnå. Dersom man ønsker å sette opp en markedsføringskampanje for treningsklær, vil det være lurt å velge influencere som er engasjert innenfor trening, og har den målgruppen bedriften ser etter. Dette vil øke sjansen betraktelig for å få det resultatet man ønsker. Dette vil også øke troverdigheten blant følgerne, da man velger influencere som virker troverdig for de produktet de promoterer.

Dersom man velger å promotere produktene sine hos store influencere, vil man nå ut til et stort publikum, samtidig som det vil virke troverdig da den influenceren har opparbeidet mye tillit i sosiale medier. Dette vil være mer lønnsomt enn å promotere produktet hos mange små influencere, som ikke vil nå ut til like mange, samtidig som de ikke vil være like troverdig, da de ikke har fått like mye tillit blant følgerne. Når man velger større influencere som også får mange andre tilbud fra forskjellige bedrifter, vil dette også øke troverdigheten, da den influencere har valgt akkurat dere fordi han/hun tror på produktet selv. Mindre influencere vil ofte ta det de får og har generelt mindre tillit i sosiale medier.

Dersom man ikke vet hvor man skal begynne når man ønsker å starte opp med influencer markedsføring, vil det være lurt å finne en bedrift som kan hjelpe deg med dette. Man kan også kontakte influencerne selv dersom man vet hvilken influencer som hadde passet perfekt for markedsføringskampanjen. Det vil lønne seg å se på hvor mange følgere influenceren har, hva målgruppen og aldersgruppen er, slik at man har oversikt over hvem influenceren promoterer produktet til, og på denne måten vil man også finne hvor målgruppen til bedriften holder til.

Referanse

https://influencermarketinghub.com/what-is-influencer-marketing/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *